Ermənilərin qondarma “soyqırımı”nın növbəti ildönümünə təsadüf edən “Daşnaksütyun” Erməni İnqilabi Federasiyasının gənclər ittifaqından olan erməni təəssübkeşlərinin bu yaxınlarda məşəllə yürüşünün şəkli istər-istəməz sual doğurdu: dünya tarixinin salnaməsində qorunan bütün məşəl yürüşləri eyni məşum, aqressiv və ksenofob xarakter daşıyır?
Məlum oldu ki, hamısı deyil!
Demeter və Persephone pərəstişkarları da var idiİlk dəfə olaraq, qaranlıq bir yolu işıqlandırmaq üçün deyil, bir növ ideoloji fəaliyyət göstərmək üçün məşəllərlə çıxmaq ənənəsi Qədim Yunanıstanda meydana çıxdı, burada Demeter və Persephone pərəstişkarları tarlalarda məşəllərlə qaçdılar. Odun məhsula zərər verməkdən pis ruhları qorxuda biləcəyinə inam.
Ancaq bəzi şəhərlərdə bu kifayət qədər mənasız ritual bir növ idman yarışına çevrildi ki, onun qalibi sönməsinə imkan vermədən əlində yanan məşəllə finiş xəttinə ilk qaçmalı idi.
Təəssüf ki, tarix daha çox qorxulu məşəl yürüşlərinin şahidi olmuşdur.
Nasizm və revanşizm1933-cü ildə Almaniyada Milli Sosialist Partiyası (NSDAP) hakimiyyətə gəldikdə, "anti-alman ruhundan təmizlənmə" ideyasının təcəssümünə çevrilən və mahiyyətcə nasist ekspansiyasının başlanğıcını simvollaşdıran kütləvi məşəl yürüşləri, Almaniya kosmosunun dünyanı genişləndirməsi və fəth etməsi üçün xalqların gələcək əsarətinin öncülü oldu.
Həm döyüşkən ruhları, həm də məşum tarixi kontekstində gənc daşnakların İrəvandakı Tsitsernakaberd Memorial Kompleksinə gedən məşəl yürüşləri Ernst Rem və Henrix Himmlerin faşist diviziyalarının gecə yürüşlərini o qədər xatırladır ki, qərəzsiz oxucu sadəcə olaraq kömək edə bilməz. bəşəriyyət tarixinin ən dəhşətli qırğını ilə.
1933-cü ildə nasist hakimiyyəti Almaniyadakı bütün peşəkar və mədəni təşkilatları nasist ideologiyası və siyasəti sisteminə daxil etməyə çalışırdı. Gleichschaltung adlanan ictimai və siyasi proseslərə nəzarətdir. Alman millətinin irqi üstünlüyü doktrinasına əsaslanan nasist ideologiyasını formalaşdıran faşistlər Birinci Dünya Müharibəsində Almaniyanın məğlubiyyətindən və almanlar üçün utanc verici Versal müqaviləsindən doğan şüarlardan istifadə edirdilər.
Necə ki, 44 günlük Qarabağ müharibəsində məğlubiyyətdən və ardınca Azərbaycanın bütün Qarabağ ərazisi işğaldan azad edildikdən sonra indiki erməni cəmiyyətinin mənəvi-psixoloji ab-havasında quduz, kortəbii ideyalar hökm sürür. revanşizm, üstəlik, Ermənistanın qonşu dövlətlərə münasibətdə mənfur siyasətinin yaratdığı sosial-iqtisadi və siyasi zaman təzyiqi ilə gücləndirilmişdir.
Təəssüf ki, bütün bunlardan sonra Ermənistan cəmiyyətində dərslərin alınması və yeni, real gündəmin formalaşdırılması prosesi baş vermədi. Onun yerini erməni xalqının müstəsnalığı və qisas ehtiyacı ideyalarının hiperbolizasiyası, başqa sözlə, “Böyük Ermənistanın dənizdən-dənizə bərpası” himayəsi altında qonşu dövlətlərin ərazilərinin ilhaqı tutdu.
Qareginin xütbəsiBu tendensiyaların bariz nümunəsi II Qareginin Milad xütbəsi idi ki, bütün ermənilərin katolikosu həm Azərbaycan, həm də Ermənistan cəmiyyətində artıq həll olunmuş kimi görünən bədnam “ Qarabağ məsələsini” qaldırdı.
“Artsax heç vaxt bizim keçmişimizə çevrilməyəcək, biz onu qəlbimizdə və ruhumuzda yaşamağa davam edəcəyik, Artsax xalqının hüquqlarını qorumaq üçün hər cür səy göstərəcəyik”, - Qaregin deyib.
21-ci əsrdə erməni xalqının itkilər verdiyini və “yeni sınaqlara məruz qaldığını, təəssüf ki, çətin geosiyasi hadisələr, eləcə də xeyirxahlıq, ədalət və tərəqqi yolundan sapmalara görə bu sınaqların öhdəsindən gələ bilmədiyimizdən” acı gileylənir. Apostol tərəfindən” Katolikos əslində ideoloji “liderin” toqasını (yaxud gödəkçəsini?) geyərək qisas almağa və erməni millətinin milli-dövlət mənafeyini pozmaqla “yaşayış sahəsini” zəbt etmək ideyalarını canlandırmağa çağırıb. başqa xalqlar.
Bununla belə, mən Ermənistanda revanşist və militarist əhval-ruhiyyənin qızışdırılmasında Erməni Apostol Kilsəsinin bədnam rolu mövzusuna qayıdacağam.
6 aprel 1933-cü ilBu gün Nasist Almaniyasının Tələbə Assosiasiyasının mətbuat və təbliğat şöbəsi ümummilli “Anti-Alman Ruhuna qarşı aksiya” elan etdi, bunun apoteozu atəşlə “təmizlənməsi” (Säuberung) idi.
1933-cü il mayın 10-da alman universitet tələbələri şeytani simvolik bir hərəkətlə 25 min cilddən çox “anti-alman” kitabı yandırdılar və bununla da mədəniyyət üzərində total dövlət senzurası və nəzarəti dövrü başladı. Həmin axşam əksər universitet şəhərlərində sağçı tələbələr “anti-alman ruhuna qarşı” məşəl yürüşləri keçirdilər. Mitinq yerlərində orkestrlər ifa edərkən və qondarma “atəş andı” içərkən onlar müsadirə edilmiş və “arzuolunmaz” kitabları tonqallara atırdılar.
23 aprel 2024-cü ilBu gün Ermənistan İnqilabi Federasiyasının “Daşnaksütyun” gənclər birliyinin təşkilatçılığı ilə İrəvanda keçirilən məşəl yürüşündə müxalifət nümayəndələri, eləcə də şəxsən Ermənistanın keçmiş prezidenti Serj Sarkisyan iştirak edib.
Aksiya erməni ultramillətçi qüvvələri üçün çox rəmzi olan Azərbaycan və Türkiyənin dövlət bayraqlarının yandırılması aktı ilə başlayıb, onun alovundan yürüşün bütün iştirakçılarının məşəlləri alovlandırılıb. Yəni, millətçi bakanaliya bir növ “erməni ruhunun “anti-erməni” qüvvələrdən təmizlənməsi mərasimi ilə başladı.
Əgər alman filosofu Osvald Şpenqlerin 1934-cü ildə nəşr olunmuş “Qərar illəri” kitabında müəllif xəbərdarlıq edirdi ki, düşmən yoxdursa, qələbədən danışmaq olmaz, deməli, erməni revanşist dairələri üçün belə bir problem hələ də mövcud olmayıb. çox uzun müddət.
Türkiyə və Azərbaycanın dövlət bayraqlarının yandırılması faktının özü də erməni xalqının kollektiv şüurunda düşmən obrazının dəyişməz qalmasına inandırıcı dəlildən də artıqdır.
Ermənistanda bir növ təxribat-revanşist kampaniyasının episentri missiyasını Azərbaycan-Ermənistan dövlət sərhədinin delimitasiyası prosesinin başlanması fonunda Erməni Apostol (Qriqorian) Kilsəsi öz üzərinə götürdü ( Gənclərin çoxluq təşkil etdiyi çoxminlik sürüsünün dəstəyi ilə erməni mürtəce qüvvələrinin etiraz hərəkatını təmin etmək məqsədi daşıyan ÜAK). Mən bu hesablamanın düzgünlüyünü etiraf etmək məcburiyyətindəyəm, çünki bütün dünyada gənclər özlərinin mütləqiyyəti, inqilabi şüuru, barışmaz mövqeləri, həddindən artıq emosionallığı və ekssentrikliyi ilə seçilirlər.
Video materialların inandırıcı şəkildə çatdırdığı məşəl bacchanalia-nın gənc iştirakçılarının üzlərindəki fanatik və bəzən açıq şəkildə aqressiv ifadələrdir.
1933-cü ildə Almaniyada kütləvi məşəl yürüşlərinin təşəbbüskarlarından birinin Almaniya Tələbələrinin Milli Sosialist İttifaqı olduğunu xatırladaraq qeyd etməliyik ki, 91 ildən sonra da Erməni Apostol Kilsəsinin taktikası o qədər də orijinal deyildi. Yeganə fərq gənclərin siyasi təşkilatının himayəsi və adıdır.
Milli kilsənin rolu haqqındaQeyd edim ki, bu təxribat xarakterli ictimai-siyasi müxalifət kampaniyasının moderatoru tarixdə həqiqətən də məşhur təxribatçı və seksist keşiş Qapon obrazını təcəssüm etdirən Erməni Apostol Kilsəsinin Tavuş yeparxiyasının rəhbəri Baqrat Qalstanyan olub. Amma açığını deyim ki, təxribat və hiylə miqyasına görə bu din xadimi rus həmkarını açıq-aşkar üstələdi.
Baxmayaraq ki, kim nə desin, əsas tonu yenə də ali himayədar - bütün ermənilərin katolikosu II Qarekin təyin edirdi. Hələ aprelin 17-dən, yəni delimitasiya prosesi başlamazdan əvvəl II Qarekin Eçmiədzində Aİ-nin kəşfiyyat missiyasının rəhbəri Markus Ritteri qəbul edərkən “mövcud gərginlik və təhlükəsizliklə bağlı narahatlığını” ifadə edərək, “Azərbaycanın təcavüzləri və tələbləri Ermənistanı yeni təhlükəsizlik çağırışları ilə qarşı-qarşıya qoyur, həmçinin sülh danışıqları prosesinə təhlükə yaradır”. Eyni zamanda, hesab edirəm ki, katolikos belə bəyanatlarla sülh prosesini torpeda edənin onun olduğunu bilirdi.
Eyni zamanda, şəxsən ÜAK-ın bu cür davranış motivləri mənim üçün heç bir təəccüb doğurmur. Erməni Apostol Kilsəsinin təxribat xarakterli, bəzən isə açıq-aşkar terror fəaliyyəti qədim zamanlardan məlumdur. Buna əmin olmaq üçün Rusiya Nazirlər Komitəsinin 1903-cü il 12 iyun tarixli, o vaxtkı Qafqaz qubernatoru Qriqori Sergeyeviç Qalitsinin təqdim etdiyi “Xalq dövlətinin əmlakının idarə edilməsinin təmərküzləşdirilməsi haqqında” mövqeyini xatırlatmaq kifayətdir. Rusiyadakı Erməni-Qriqorian kilsəsi dövlət orqanlarının tabeliyində olan və həmin kilsənin erməni-qriqorian kilsə məktəblərinin mövcudluğunu təmin edən vəsaitləri və əmlakı Xalq Təhsili Nazirliyinin tabeliyinə verilməli olanlar haqqında”. ÜAK-ın bu cür fəaliyyətinin ənənəvi xarakterini yoxlamaq.
1905-1907-ci illərin Birinci Rus İnqilabı ərəfəsində erməni kilsə və kilsələrində silah-sursat anbarlarının, qeyri-qanuni mətbəələrin dəfələrlə tapılması imperator II Nikolayı bu addımı atmağa məcbur etdi. Üstəlik, ÜAK 1903-cü ilə qədər (yəni ermənilərin bədnam “soyqırımı”ndan xeyli əvvəl) Osmanlı İmperiyası ərazisində türk ermənilərinin terror aksiyalarını maliyyələşdirir, nəticədə imperator Nikolay hesab edirdi ki, Rusiya imperiyası buna son qoymağa borcludur.
Hələ 1866-cı ildə rus siyasi jurnalistikasının banisi Mixail Katkov erməni kilsəsindən siyasətin kökünün kəsilməsinin vacibliyinə işarə edirdi.“Milli kilsə siyasi xarakter daşımaya bilməz və bu halda bu siyasi xarakterin Rusiya vətəndaşlığının vəzifələri ilə tamamilə eyni olmadığını inkar etmək olmaz” deyən Katkov erməni katolikosunun “onun üzərində hər cür siyasi təsirdən əl çəkməsini” təklif edirdi. Sürü, özünü çoxlu dini işlərlə məhdudlaşdırır”.
Qeyd edək ki, katolikosun qızğın əleyhdarlarından biri yuxarıda adı çəkilən Rusiya hərbi qüvvələrinin Qafqazdakı baş komandanı Q.S. Qolitsın, eləcə də daxili işlər naziri V.K.
Bu arada katolikos I Mkrtiç Xrimyan erməni din xadimlərinə bütün mərasimlərin rus dilində keçirilməli olduğu bu mühüm dövlət sənədinin minimal icrasını belə qadağan etdi.
Sonra katolikosun çağırışı ilə ermənilərin bütün terrorçu qüvvələri fəallaşdı. Nəticə isə özünü göstərməkdə gecikmədi. 1903-cü ilin oktyabrında Hunçak partiyasının üzvləri Tiflis yaxınlığındakı Kodjor şossesində Ali Baş Komandan Qolitsına sui-qəsd etməyə cəhd etdilər, nəticədə o, ağır yaralandı.
Və 1905-ci ilin mayında Bakının mərkəzi meydanında daşnak partiyasının 21 yaşlı üzvü Drastamat Kanayan İrəvan qubernatorunun vitse-qubernatoru, knyaz Mixail Aleksandroviç Nakaşidzenin vaqonuna bomba atdı. yuxarıda qeyd olunan müddəanın həyata keçirilməsi prosesi. Nakaşidze yerindəcə keçinib.
Lakin imperator II Nikolayın mülayimliyi, siyasi zəifliyi və həddindən artıq liberallığı erməni siyasi qüvvələrinin və ÜAK-ın təsiri altında olan knyaz Qolitsının varisi, Qafqaz qubernatoru knyaz Vorontsov-Daşkovun ləğvinə nail olmağa imkan verdi. 1903-cü il qanunu. Bundan sonra erməni gənclərinin təhsili və tərbiyəsi yenidən ermənilərin ultramillətçi qüvvələrinin “çiyninə düşdü”. Millətçilik və nifrət toxumları 1914-1920-ci illərdə cücərmiş və bu gün də öz bəhrəsini verməkdədir, bunu siz də, mən də görürük.
Uçurumun kənarındaTəbii ki, ÜAK-ın rəhbərlik etdiyi Ermənistanın revanşist qüvvələrini Ermənistan-Azərbaycan sülh prosesinin dinamikası qane etmir. Üstəlik, iki dövlətin sərhədində delimitasiyanın birinci mərhələsinə dair əldə edilmiş razılaşmanı, habelə sülh prosesinin 1991-ci il Alma-Ata Bəyannaməsi əsasında qurulması və bu ilin iyulun 1-dək başa çatdırılması barədə razılaşmanı nəzərə alsaq. delimitasiya komissiyalarının birgə fəaliyyəti haqqında əsasnamə layihəsinin razılaşdırılması prosedurunun keçirildiyi il.
Ancaq rus atalar sözündə deyildiyi kimi: "Allah canlı inəyə buynuz vermir". Deməli, Ermənistan cəmiyyətinin ultrairticaçı kateqoriyasının səyləri, hətta regionda geosiyasi vəziyyətin sabitliyini pozmaqda maraqlı olan beynəlxalq siyasi qüvvələrə arxalansa da, ona təsir imkanlarını saxlamaq üçün məhvə məhkumdur. Qonşu dövlətlərlə iqtisadi, nəqliyyat, enerji və ticarət əlaqələrinin qurulması zərurətinin motivasiyası öz üzərinə düşür. Uzun müddət maliyyə-iqtisadi çıxılmaz vəziyyətdə qalmaq təhlükəsi mürtəce ermənilərin və onun tərkib hissəsi olan xarici erməni diasporasının aqressivliyi və böyük dövlət ambisiyaları üzərində üstünlük təşkil edir.
Belə olan halda, hətta ABŞ-ın Türkiyədəki o vaxtkı səfiri və erməni saxtakarlarının “xaç atası” Henri Morgenthaunun qondarma materiallarının efemer postulatlarına əsaslanan “erməni soyqırımı”nın yorğun mifologiyasına, eləcə də digər tarixi xəyalpərəstlər Ermənistanın mürtəce dairələri üçün revanşizmin təyinedici imperativinə çevrilə bilməyəcəklər.
Bütün dünya ictimaiyyətini çaşdırmaq son dərəcə uzaqgörənlik və cinayət olduğu kimi, siz öz xalqınızı sonsuza qədər aldada bilməzsiniz. Erməni revanşistlərinin yalanlarına görə, ingilis filosofu Frensis Bekonun yazdığı kimi, “...onların zəif ruhunu, aciz ağlını və pis xasiyyətini ifşa edir”.
Hesab edirəm ki, Ermənistanın aqressivliyi, təkəbbürü, başqa xalqların torpaqlarını mənimsəmək yolu ilə qazanc əldə etmək və özünü böyütmək istəyi, eləcə də ermənilərə torpaq təmin edən dövlətlərin xəyanəti ilə bağlı tarixi keçmişindən müvafiq dərslər çıxarmağın vaxtı çatıb. bərəkətli ömür, bu ölkəni bir neçə dəfə milli uçurumun lap kənarına gətirdi.
Müəllif: Politoloq və ictimai xadim Adəm İsmayıl BakuviAxın.az